close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
شب کاری پرستاری

پرستارایران

شب کاری پرستاری

مشکلات شب کاری,شب کاری پرستاری,پرستاری,خواب شب,تمرکز,شیفت پرستاری,

بیماری های شب کاری عصر و زمانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، چالش‌های بسیاری را پیش روی مردم قرار داده است. در برابر این مسائل و برای پیروز شدن در جدال مدام زندگی، شاید مجبور شویم هنگام شب هم (به عنوان شغل دوم) مشغول کار باشیم تا درآمد بیشتر داشته و بتوانیم حداقل‌های زندگی را فراهم…

ارسال
درگاه پرداخت
اخبارسلامت
فروشگاه
تبلیغات
اخبارپرستاری
تماس باما
نام کاربری :
پسورد :
  • پسورد خود را فراموش کرده اید؟
  • نام کاربری :
    پسورد :
    تکرار پسورد :
    ایمیل :
    نام مستعار :
    کد امنیتی : کد امنیتیبارگزاری مجدد

    بیماری های شب کاری

    دیدگاه

    بیماری های شب کاری


    عصر و زمانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، چالش‌های بسیاری را پیش روی مردم قرار داده است. در برابر این مسائل و برای پیروز شدن در جدال مدام زندگی، شاید مجبور شویم هنگام شب هم (به عنوان شغل دوم) مشغول کار باشیم تا درآمد بیشتر داشته و بتوانیم حداقل‌های زندگی را فراهم کنیم. در حالی که شاید سود این نوع کارها از لحاظ مالی قابل توجه باشد، اما می‌تواند سلامت ما را نیز به خطر اندازد.

    با توجه به ساعت کاری غیرمتعارف شب، که اغلب رژیم غذایی و خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کارکنان شیفت شب ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات گوارشی، قلبی و همچنین استرس قرار گیرند. اگرچه در مواردی این قبیل کارها اجتناب‌ناپذیر است، اما اگر شما هم در شیفت شب کار می کنید و مدت زمان زیادی هم هست که مشغول به این کار هستید، بد نیست بدانید ممکن است سلامت ذهن و جسم خود را در معرض خطر قرار دهید؛ پس باید بیشتر مراقب باشید.

    افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند، فعالیت‌شان برخلاف ریتم طبیعی بدن است؛ هنگامی که این ریتم طبیعی مختل شود، به تدریج مشکلات جدی‌ای می‌تواند سلامت فرد را تهدید کند. در جهان امروز چه به انتخاب خود شخص باشد و چه به اجبار، از هر پنج نفر یک نفر در حال کار در شیفت شب هستند. پس بد نیست به آثار ناشی از کار در شیفت شب نیز دقت کنیم.

    سیستم بدن انسان طوری برنامه‌ریزی شده است که در طول ساعات روز برای کار کردن آمادگی دارد و هنگام شب باید استراحت کند. هنگامی که این چرخه طبیعی با تغییر قابل توجهی روبه‌رو شود می‌تواند اثراتی منفی بر سلامت فرد بگذارد.

    شیفت شب و سرطان

    تحقیقات متعدد وجود رابطه‌ای میان کار در شیفت شب و بروز سرطان را نشان می‌دهد، اما تاکنون محققان به طور صددرصد به این نکته نرسیده‌اند که کار در شیفت شب باعث سرطان می‌شود، اما همواره در این مورد هشدار داده‌اند و این گروه را به توجه بیشتر توصیه کرده‌اند.

    دیابت

    اگر شما هم ساعت زندگی‌تان را طوری تغییر داده‌اید که هنگام شب بتوانید کار کنید و روز استراحت، بدانید که کار کردن در شیفت شب خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد.

    مطالعات انجام شده در دوره‌های مختلف، برای زنان و مردان به طور یکسان، خطر ابتلا به دیابت را نشان داده‌اند.

    چاقی و مشکلات گوارشی

    افزایش قابل ملاحظه اختلالات، مانند اختلال در خوردن نیز با کار طولانی مدت در شیفت شب مرتبط است.

    چنین کسانی اغلب رژیم غذایی سالم را نیز نادیده می‌گیرند. این رفتار غذایی در طول زمان می‌تواند منجر به اضافه وزن ناخواسته و بروز سایر خطرات مربوط به سلامتی شود.

    همچنین با توجه به کمبود زمان برای صرف وعده‌های غذایی، کارکنان شیفت شب مستعد ابتلا به مشکلات گوارشی نیز هستند.

    اگر علائمی مانند ناراحتی مکرر معده، اختلالات خواب و تغییرات خلقی را در خود می‌بینید، باید حتما با پزشک مشورت کنید. اینها ممکن است نشانه‌های اولیه از اختلال در ساعت داخلی بدن باشد.

    اختلالات خواب

    اختلالات خواب نیز اتفاقی معمول میان این افراد است؛ زیرا خوابیدن در طول روز و زمانی که همه بیدارند کار سختی است.

    نکته حائز اهمیت دیگر این که، کارگران شیفت شب به دلیل اختلال در خواب و بروز خستگی ناشی از آن، بیشتر در معرض حوادث ایمنی قرار دارند.

    پیشگیری یا راه‌حل

    بسیاری از افراد مجبور به کار در ساعات شب هستند؛ پس اگر شما هم جزو این گروه هستید و نمی‌توانید شیفت کاری خود را تغییر دهید، می توانید با تغییرات کوچکی مشکلات موجود بر سر راه سلامتی خود را به حداقل برسانید.

    نکته اول این که اگر نمی‌توانید و ممکن نیست که ساعت غذا خوردن‌تان را تغییر دهید، انتخاب غذاهای سالم‌تر موردی است که می‌توان به راحتی انجام داد.

    این نوع غذاها در دسترس و ارزان‌تر از غذاهای آماده و فست‌فودها هستند.

    پس سعی کنید غذا را در خانه تهیه و به محل کار ببرید و غذاهای متنوع و سالم مصرف کنید. در ضمن وزن خود را نیز کنترل نمایید.

    نکته دوم، سیگار را ترک کنید. این کار چندان هم سخت نیست و سیگاری‌ها این را بهتر از هر کسی می‌دانند.

    نکته سوم، مانند تمام موارد دیگر از ورزش و نقش آن نیز نباید غافل شد. پس فعالیت بدنی را به امور روزانه خود بیفزایید.

    کار در شیفت شب می‌تواند خواب شما را آشفته و نامنظم کند. این مساله منجر به افزایش خطر ابتلا به بی‌خوابی و اختلالات خواب می‌شود. پس برای تعدیل و جبران آن، در طول روز برای داشتن خواب مناسب و کافی، محیطی آرام و ساکت را برای استراحت در نظر بگیرید؛ از پرده‌ای ضخیم و مناسب استفاده کنید تا نور کمتری به داخل بتابد. همچنین سعی کنید در هنگام خواب، حتی‌الامکان از سر و صدا به دور باشید.

    نظرات

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی